Spring navigationen over og gå direkte til indhold

John Allan blev udsat for svindel - nu advarer han andre

Modtager du mistænkelige venneanmodninger fra personer på Facebook eller underlige e-mails fra kontakter, der vil have dit NemID eller kontonummer, ringer alarmklokkerne nok hos de fleste.

Men det filter kan være svært at have for mennesker med udviklingshandicap.

Identitetstyveri

Identitetstyveri er når it-kriminelle får fat i dine personlige oplysninger og bruger dem til at tømme din bankkonto eller chikanere andre i dit navn.

Ifølge den seneste opgørelse fra Det Kriminalpræventive Råd blev i alt 38.600 danskere i 2017 udsat for identitetstyveri. (Kilde: Det Kriminalpræventive Råd).

En til to gange om ugen bliver Handi Forsikring, som er et forsikringssamarbejde mellem Landsforeningen LEV og Codan, ringet op af mennesker med mentale handicap, der er blevet narret til at udlevere deres NemID via telefonen eller de sociale medier.

En af dem er John Allan Poulsen fra Holbæk, der er kognitiv handicappet.

Han har flere gange prøvet at blive snydt af personer, som har lokket ham til at sende penge.

John Allan fortæller sin historie

Læs John Allans historie på DRs hjemmeside ved at klikke her.

Vil du vide mere om vores forsikringer?

Så kontakt Handi Forsikringsservice på telefon 3635 9640 eller mail handi@lev.dk.

Anmeld skader

Skader skal altid anmeldes via Handi Forsikring. Du kan ringe til os på 3635 9640 eller sende en mail til handi@lev.dk med beskrivelse af, hvad der er sket.

Husk at oplyse dit kundenummer eller din fødselsdato.